La pràctica passada va tractar sobre el moviment i la educació... És educatiu el moviment? O tal volta no és educatiu? Ací vos deixe el nostre díptic que conte tant textos que podem trobar al bloc de classe com les nostres reflexions sobre eixos temes.
Bloc de l'assignatura Educació del Moviment, curs 2014-15, per Ferran Usó Boix.
diumenge, 26 d’abril del 2015
dimecres, 15 d’abril del 2015
És o no és educatiu el moviment?
Com es justifica el caràcter educatiu del moviment? D'altra banda, com no es justifica el caràcter educatiu del moviment? Aquestes són les dues preguntes que se'ns han plantejat avui en classe.
En la meua opinió, quan parlem de l'educació física, normalment pensem en la gimnàstica, l'expressió, els jocs, esports... i totes aquestes activitats que es relacionen amb el moviment. La qüestió és, tenen valor educatiu? Tal com diuen Devís i Peiró, en la pràctica d'activitats físiques s'ha tindre una idea de què es vol aconseguir amb elles, es a dir, amb quina intencionalitat es duen a terme i per a aconseguir quins beneficis. Del contrari, tal volta podria haver aprenentatge (com en moltes situacions de la nostra vida) però no precisament educació. És per això que la justificació assumeix un paper fonamental en la educació pròpiament dita.
Trobem tres grans teories que es decanten a favor del valor educatiu del moviment:
L'educació de lo físic. En aquesta teoria, Herbert Spencer dona molta importància a les activitats físiques en l'educació. A més, afirma que la primera condició en la vida és la de ser "un bon animal" i que la prosperitat de la nació està en mans de formar "bons animals". Centra l'ensenyança en lo merament corporal.
En canvi, autors com Rufino Blanco y Sánchez volen anar més enllà del desenvolupament corporal i conferir a l'educació física altres objectius intel·lectuals, morals i estètics. Cada exercici físic ha de requerir algun tipus d'operació intel·lectual i algun propòsit de voluntat. El desenvolupament i l'aplicació d'aquestes idees van crear una nova justificació: la que entenia la matèria com "L'educació a través de lo físic". Des d'aquesta perspectiva, es centren en les respostes emocionals, les relacions personals, els comportaments de grup, aprenentatges mentals, socials, estètics, etc. dels que s'ha de preocupar l'educació física.
No obstant això, Arnold, 1991, ofereix una nova estructura conceptual per a l'educació física, basada en el valor intrínsec del coneixement teòric i pràctic. Així mateix, apareixen tres dimensions interrelacionades: la educació sobre el moviment, l'educació a través del moviment i l'educació en moviment.
La primera es basa en la formació que reben els que apliquen les activitats esportives sobre els demés, amb diferents disciplines com la kinesiologia o la biomecànica. La segona es basa en els valors extrínsecs indirectament associats al moviment, com la moral o la salut. Es tracta de la dimensió relacionada amb les dos grans justificacions anteriors. En canvi, la tercera està relacionada amb els valors intrínsecs als continguts de l'educació física. Es tracta del coneixement pràctic que només es pot aconseguir amb una participació activa en moviment, basada en l'experiència. "Saber com" dur a terme les tasques, com per exemple fer abdominals.
Per contra, també cal explicar les situacions en les que "no son o no existeixen" valors educatius en l'educació física:
Per contra, també cal explicar les situacions en les que "no son o no existeixen" valors educatius en l'educació física:

Si parlem per exemple dels jocs que es realitzen a les escoles (o on siga) i dels esports, sembla que es done per sabut que transfereixen valors positius com el companyerisme, el respecte i més, però, realment, és molt difícil que poguem assegurar que un contingut transfereix sols els valors que nosaltres desitgem sense centrar-mos en aconseguir-ho. És a dir, un joc escolar també pot ser excloent, sexista, gens plaenter, etc. Així mateix, un esport també pot transmetre valors no desitjables, degut a les interrelacions que es donen. Per tant, s'hauran de buscar estratègies metodològiques i altres aspectes per a que puguen promou-re's els valors que nosaltres desitgem.
No obstant això, tal com diu Arnold, sempre deurà realitzar-se en condicions moralment acceptables (no fer mal al participants, tindre respecte cap a les persones, cumplir el principi ètic de benificiència i no maleficiència), si no, no serà una activitat educativa. D'altra banda, tampoc ho seria si la seua pràctica s'oposa als objectius de la professió de l'educació física (no poder argumentar que els jocs o els esports són bons per a la salut, si no que resulten contraris a ella), entre altres.
No obstant això, tal com diu Arnold, sempre deurà realitzar-se en condicions moralment acceptables (no fer mal al participants, tindre respecte cap a les persones, cumplir el principi ètic de benificiència i no maleficiència), si no, no serà una activitat educativa. D'altra banda, tampoc ho seria si la seua pràctica s'oposa als objectius de la professió de l'educació física (no poder argumentar que els jocs o els esports són bons per a la salut, si no que resulten contraris a ella), entre altres.
dimecres, 1 d’abril del 2015
Els zoquetes i l'educació
Avui,
després del «collage» d'idees a partir de la lectura del llibre
del que ja he parlat anteriorment, hem fet una posada en comú sobre
les dues qüestions següents: A qui serveix l'educació? Què és un
«zoquete» en l'educació física?

D'altra
banda, pel que fa al «zoquete» de l'educació física, per a mi no
deuria considerar-se així a aquelles persones que no tenen totes les
capacitats per a realitzar correctament una activitat com una treta
de voley, un llançament de tir lliure o marcar un gol de penal. És
cert que pot ser la seua capacitat d'aprenentatge i eficàcia
d'aquestes tasques siga reduïda però, en la meua opinió, serà més
«cap de suro» aquell que simplement no vulga ni intentar-ho o que
tinga una actitud incorrecta cap a la realització de la tasca. Pel
contrari, una persona que s'esforce i tracte de millorar alguna cosa
que no li surt, es podria considerar menys «zoquete» que l'alumne
passota, que prefereix estar assegut sense fer res, fent-se el
malalt, posant excuses, etc. i tot per no tindre ganes, alhora que
els demés tracten de realitzar la feina correctament. Aquestos són,
per a mi, els autèntics «zoquetes» de l'educació física.
dilluns, 23 de març del 2015
Mal de escuela
Fa tant sols uns
minuts que he acabat l'últim capítol del llibre «Mal de escuela»,
de Daniel Pennac.
He de dir que al
igual que a molts dels meus companys, en un primer moment em va
parèixer estrany el fet de tindre una lectura obligatòria en una
assignatura de segon de grau. No obstant això, ara mateix m'alegre
d'aquesta «proposta», ja que si no probablement mai haguera llegit
aquest llibre.
En primer lloc diré
que no soc molt aficionat a la lectura, encara que m'agradaria
ser-ho, i rarament aconseguisc que un llibre m'enganxe des d'un
primer moment. És més, per moltes ganes que li pose, quasi sempre
trobe alguna cosa que em sembla més divertida; tal volta soc... un
«zoquete» de la lectura? Pot ser.
Aquest llibre però,
el vaig començar amb ganes. Crec que per als lectors, sentir-se
identificat amb el llibre o amb algun personatge és un al·licient
per a atrau-re'ls cap a la lectura i aquest va ser el meu cas. No mai
m'he sentit un «zoquete» (tal com diu Pennac) en l'escola, però
tal volta sí en altres aspectes.
Així doncs, l'obra
m'ha fet tornar al meu passat; a voltes, inclús deixava el llibre
uns instants pels records que em venien al cap de la meua etapa
escolar. Tot això m'ha fet reflexionar. Daniel es defineix en el
llibre com un mal estudiant, una persona incapaç de trau-re'n profit
de l'escola i de l'educació però que finalment, amb l'ajuda de
certes persones, canvia per complet fins al punt d'acabar sent ell el
professor que ajuda als seus volguts «zoquetes». Crec que tots en
la nostra en vida ens hem sentit així, tal volta frustrats,
desmotivats o tristos al pensar que no valem per a fer alguna cosa.
És en aquesta
situació quan moltes vegades es necessita un poc d'ajuda. Una
persona frustrada no veu més allà dels seus errors, i pensa que no
es capaç de corregir-los. Pennac ens posa com a exemple la
ortografia dels seus alumnes, que es senten incapaços de fer un
dictat com cal, creuen que no poden completar amb èxit la tasca i
per això accepten el seu «cero». No obstant això, ell aconsegueix
que superen el seu temor i finalment abandonen eixa etapa.
El meu cas no va ser
igual, però sí semblant. Vaig tindre un professor que em va motivar
i em va donar ganes d'estudiar, aprendre i deixar de ser un
«zoquete», ja que tots som uns «zoquetes» fins que ens proposem
no ser-ho, i encara així probablement ho som.
dijous, 12 de març del 2015
Què és educar?
Què
és educar? Se'ns planteja ací un concepte difícil de tractar, al
meu punt de vista. Com he fet altres voltes, m'agrada buscar, de
primeres, el significat de la paraula de la qual vull parlar. Segons
el diccionari, la paraula educar respon a «Formar,
ensenyar i instruir els infants, i també els adults, per tal
d'aconseguir el desenvolupament integral de llur personalitat».
D'aquesta
definició, el primer que s'extrau és que educar és un procés de
formació de les persones, en el qual es desenvolupa la seua
personalitat. Però, és necessari aquest procés? Segons Savater,
per a adquirir el que ell anomena com «l'estatura humana» no
sols hi ha que nàixer; no és un tema sols genètic, si no que també
s'ha d'aprendre, a través de processos com la educació o la
convivència social.
![]() |
(mariagalanmartinfotografia.blogspot.com.es) |
Així
doncs, en l'educació actual, qui forma part d'aquest procés? Als
dos anys, o inclús abans, molts xiquets ja acudeixen a centres on
passen el matí amb un mestre/a i més xiquets. A l'edat de quatre o
cinc anys, es passa al col·legi, on el mestre/a s'encarrega
d'iniciar-los, poc a poc, en aquest procés que hem anomenat
educació. No obstant això, un dels factors més determinants
d'aquesta educació, a banda el dels mestres, són els propis
xiquets. Es més, a voltes inclús són els propis xiquets els que
acaben ensenyant als pares o als avis, com per exemple en l'ús de
noves tecnologies. Que vull dir amb açò? Que per a mi, l'educació,
o educar, no és simplement allò que es fa, o s'intenta fer als
col·legis, instituts o universitats, si no que és un procés que te
que veure amb molts altres factors com la família, la societat, etc.
Abans, fa molts anys, no existien els centres educatius, i les
persones s'instruïen; tal volta no formulaven lleis físiques ni
sabien resoldre una equació de segon grau, però aprenien a viure.
Amb
tot açò no estic volent dir que no facen falta tots aquells
professionals amb que ara comptem per a la educació de les persones.
Crec que, a banda dels factors anomenats anteriorment, són un pilar
fonamental de la vida, ja que es preocupen verdaderament per la
formació de les persones. En el fons, cadascú ve determinat per la
seua manera de ser, segons com l'han educat i tot el que ha aprés:
els seus comportaments, els seus hàbits, tot té una mateixa relació
amb aquest procés. Per tant, sí que són necessaris totes aquestes
persones, possiblement cada volta millor preparades, gràcies als
avanços que es produeixen.
dilluns, 9 de març del 2015
Principis de procediment
En la classe d'avui se'ns ha plantejat una pregunta que pot dur a diverses opinions.
¿Què m'agradaria que passés sempre en classe? Per què?

La raó és ben senzilla. Crec que hi ha moltes formes de dur a terme una classe, però considere que la millor de totes sempre és la que, complint els objectius marcats, aconsegueixca crear unes vivències i uns records únics en els seus participants. No resulta fàcil, però si em pose a pensar en les hores que vaig estar en classe de l'escola, o del l'institut, la majoria de records que tinc són bons moments; són d'aquelles classes en la que la diversió era un factor clau en l'aprenentatge, aquelles classes que mai volíem que sonarà la sirena que ens digués que ja es hora de sortir i en les que, a més de gaudir, vam aprendre milers de coses.
divendres, 6 de març del 2015
Breu reflexió sobre l'activitat dels pòsters
Sens
dubte, un dels millors dies de l'assignatura fins ara, almenys per a
mi. Parle del dia dels pòsters.
Quan el professor ens va parlar
d'aquesta activitat no entenia molt bé quina era la finalitat, ni
tampoc sabia quin profit podíem traure dedicant un dia de curs a fer
una exposició amb pòsters sobre les nostres idees, ja que pensava
que aquesta no podia ser la millor manera de fer-ho. Aquell mateix
dia vam decidir els grups i inicialment vam pensar de fer l'activitat
sobre un tema que havíem tractat en classe, no sols en l'educació
del moviment, i que ens resultava prou interessant: els
estereotips. No obstant això, vam voler consultar-ho primer amb
el professor, i aquest ens va recomanar que ens centrarem en alguna
cosa més concreta. Va ser llavors quan vam decidir centrar-mos en un
estereotip més concret: el grassor, i més concretament en el
grassor com a ideal de bellesa.
El
primer que vam fer va ser reunir-mos per a parlar i buscar informació
sobre el nostre tema. Després de navegar per la web, vam trobar
certs articles i textos interessants d'on podíem traure benefici.
Així doncs, vam pensar que el millor que podíem fer era buscar
cadascú informació sobre un apartat concret del nostre tema, per a
després comparar els resultats obtinguts i ajuntar-ho tot per a
l'activitat final. Així va ser, cada component del grup va aportar
una serie de textos, frases i imatges amb les quals vam treballar.
Com que buscàvem ser originals, vam pensar en fer, a més del
pòster, un quadríptic explicatiu de la informació de la cartolina
principal. Per a millorar el disseny, vam decidir fer-lo a ordinador.
Ací teniu el resultat.
A
pesar d'estar satisfet amb el nostre treball, ara per ara haguera
modificat certes coses. En primer lloc, crec que deuríem haver fet
una xicoteta introducció al pòster sobre el tema que tractàvem, a
més d'incloure el nom dels components de grup per a que es vera
clar. A més, hauria citat els articles d'on vam traure la
informació, per a que cadascú poguera buscar-los per a ampliar
coneixements, contrastar opinions, etc., en cas que els haguera
interessat.
El
dia de l'exposició, vam tindre uns trenta minuts per a preparar el
nostre treball i penjar-lo per a que lluïra davant tota la classe.
Una volta tots al seu lloc, vam anar mirant, observant, i comentant
un a un els pòsters de tots els companys. Es van obrir debats, van
haver risses, confusions, i realment vam passar una bona estona.
Un
dels treballs que més em va agradar va ser aquest:
Tal
com es veu a la imatge, mostra l'evolució de les peses íntimes
femenines al llarg dels anys. Un factor important que s'aprecia en la
imatge és que cada volta són més menudes, destapant més el cos.
D'aquesta manera, ens van plantejar sobre si açò havia de veure amb
el concepte de llibertat i l'aspecte del cos, citant una frase que
hem va cridar molt l'atenció: «Ara que es pot anar a la platja
sense tindre que vestir calces, vestits de cos sencer, hi ha que
lluir un impecable bronzejat, estar prima i tindre cada cosa al seu
lloc. No sé que és preferible si banyar-se amb una brusa folgada
uns quants mesos o alimentar-se de rave i safanòries tot l'any».
A més d'aquest, també vam poder apreciar més pòsters que tractaven sobre el cos o la concepció del propi cos, el que diria que va ser el tema primordial de la classe. No obstant això, tots els treballs em van resultar interessants i treballats; ací, us deixe alguns més per a que pugueu fer-vos una idea, o recordar, com va anar aquell dia.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)