Fa tant sols uns
minuts que he acabat l'últim capítol del llibre «Mal de escuela»,
de Daniel Pennac.
He de dir que al
igual que a molts dels meus companys, en un primer moment em va
parèixer estrany el fet de tindre una lectura obligatòria en una
assignatura de segon de grau. No obstant això, ara mateix m'alegre
d'aquesta «proposta», ja que si no probablement mai haguera llegit
aquest llibre.
En primer lloc diré
que no soc molt aficionat a la lectura, encara que m'agradaria
ser-ho, i rarament aconseguisc que un llibre m'enganxe des d'un
primer moment. És més, per moltes ganes que li pose, quasi sempre
trobe alguna cosa que em sembla més divertida; tal volta soc... un
«zoquete» de la lectura? Pot ser.
Aquest llibre però,
el vaig començar amb ganes. Crec que per als lectors, sentir-se
identificat amb el llibre o amb algun personatge és un al·licient
per a atrau-re'ls cap a la lectura i aquest va ser el meu cas. No mai
m'he sentit un «zoquete» (tal com diu Pennac) en l'escola, però
tal volta sí en altres aspectes.
Així doncs, l'obra
m'ha fet tornar al meu passat; a voltes, inclús deixava el llibre
uns instants pels records que em venien al cap de la meua etapa
escolar. Tot això m'ha fet reflexionar. Daniel es defineix en el
llibre com un mal estudiant, una persona incapaç de trau-re'n profit
de l'escola i de l'educació però que finalment, amb l'ajuda de
certes persones, canvia per complet fins al punt d'acabar sent ell el
professor que ajuda als seus volguts «zoquetes». Crec que tots en
la nostra en vida ens hem sentit així, tal volta frustrats,
desmotivats o tristos al pensar que no valem per a fer alguna cosa.
És en aquesta
situació quan moltes vegades es necessita un poc d'ajuda. Una
persona frustrada no veu més allà dels seus errors, i pensa que no
es capaç de corregir-los. Pennac ens posa com a exemple la
ortografia dels seus alumnes, que es senten incapaços de fer un
dictat com cal, creuen que no poden completar amb èxit la tasca i
per això accepten el seu «cero». No obstant això, ell aconsegueix
que superen el seu temor i finalment abandonen eixa etapa.
El meu cas no va ser
igual, però sí semblant. Vaig tindre un professor que em va motivar
i em va donar ganes d'estudiar, aprendre i deixar de ser un
«zoquete», ja que tots som uns «zoquetes» fins que ens proposem
no ser-ho, i encara així probablement ho som.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada